Hoe we ons verhaal vertellen

16 augustus 2012

OK, dat was even pijnlijk. Dat item in het NOS journaal over de bibliotheek van New York die Facebook-les aan ouderen geeft. Het item zelf natuurlijk niet, dat was leuk en aandoenlijk en herkenbaar voor iedereen die ook wel eens een lesje Social Media aan senioren heeft gegeven. Wat zo pijnlijk was, was het feit dat het werd gebracht alsof het heel nieuw en bijzonder was. Terwijl een heleboel openbare bibliotheken dat doen, niet alleen in New York en de Verenigde Staten maar wereldwijd. En zeker ook in Nederland.

Slordig van het NOS journaal om dat niet even te checken. En ja, dat is weer eens een bevestiging van het vooroordeel dat journalisten lui zijn en hun huiswerk niet goed doen. Maar het is nog een veel grotere bevestiging van het feit dat bibliotheken niet genoeg naar buiten treden. Niet duidelijk genoeg maken wat we allemaal doen, waar we voor staan en wie we daarmee bereiken. We hebben ons verhaal niet paraat, laat staan dat we het luid en duidelijk vertellen.

Gelukkig sloot het journaal in de latere uitzendingen het item af met “sommige Nederlandse bibliotheken doen dit ook”, waarschijnlijk gealarmeerd door het fanatieke getwitter van Pieter Offermans en Patrick Heemstra.

Maar wat gaan we hier nu verder mee doen? Ik neem althans aan dat we uit dit pijnlijke moment als branche  een lesje leren. Ja toch? Dus ga ik er van uit dat de Commissie Marketing en Promotie in een spoedoverleg bij elkaar komt en een strategie gaat uitzetten. Gaat nadenken over bij welk programma van Omroep Max we op de bank willen zitten. En wie we daar naar toe gaan sturen met een goed verhaal. Of naar welke bibliotheek we het beste een filmploeg kunnen sturen om te filmen tijdens een 7 Dingen cursus, of de e-reader kennismaking als we de aandacht van de pers eenmaal hebben gevangen. Want de leden van die commissie gaan nu natuurlijk hun netwerk aanspreken, die gaan alle journalisten die ze kennen bestoken met inspirerende verhalen over wat de bibliotheken allemaal voor interessants doen.

De commissie gaat desnoods een mediatrainer inhuren om mee te denken over de beste manier om ons verhaal beter in de publiciteit te krijgen. Want er zal toch vast wel íets gaan gebeuren, naar aanleiding van deze blamage? Ja toch?

About these ads

9 Responses to “Hoe we ons verhaal vertellen”

  1. Tenaanval Says:

    Maar dat is oud nieuws, Edwin. Dat weet de journaal-redactie van nu vast niet meer, dat dit ooit is afgesproken ;-)

  2. Wim Keizer Says:

    “We” moeten veel meer en beter aan lobby en communicatie doen, dat zie je toch ook aan het feit dat in veel verkiezingsprogramma’s iets staat over internetvrjheid, persvrijheid, publieke omroepen en in slechts 3 het woord “bibliotheken”voorkomt, waaronder ook nog een keer niet erg positief.
    Ze m’n laatste WWW, inleiding.

  3. Tenaanval Says:

    Wim,
    Ik ga er van uit dat de vraag waar je de inleiding mee afsluit hypothetisch bedoeld was? :-) http://tinyurl.com/cl87wwp
    Want natuurlijk schiet onze lobby tekort. Die hebben we volgens mij helemaal niet….

  4. Francien Says:

    Beste Jeanine, dank je voor je humoristische schets van het offensief dat de Commissie Bibliotheek Propaganda ontwikkelt nav deze gemakkelijke vulling van Nieuwsuur. Natuurlijk moeten we de bibliotheek beter presenteren. Natuurlijk moeten we luid en duidelijk laten klinken wat we doen. Natuurlijk moeten we daar samen de schouders onder zetten. Maar waarom meld je je zelf niet bij Nieuwsuur met je eigen authentieke, enthousiaste verhaal? Waarom moet er een commissie aan het werk om deze zaak die jou duidelijk raakt, recht te zetten? Laten we stoppen met mopperen en gewoon allemaal aan de slag gaan voor betere berichtgeving over onze mooie bibliotheken.

  5. Tenaanval Says:

    Beste Francien,
    Bedankt voor je reactie, maar die vind ik toch iets te makkelijk. Want de branchevereniging heeft volgens mij niet voor niets een Commissie Marketing EN Publiciteit ingesteld. Ik zou verwachten dat die zich niet alleen met een nieuwe huisstijl en het merk bezig houdt maar ook met publiciteit. De commissie heet toch niet voor niks zo?

    En wat betreft zelf de publiciteit zoeken: ik heb onlangs twee pagina’s breed in Trouw gestaan: http://tinyurl.com/d9m9983. Zelf geregeld. Want dat is “mijn ding”, de Airport Library, dus daar kan ik over praten. Ik kan niet namens de hele branche spreken, daar hebben we een branchevereniging voor. Met een commissie publiciteit. Of heb ik dat al die tijd verkeerd begrepen? Ik heb altijd gedacht dat bibliotheken zelf voor hun lokale publiciteit zorgen en dat de vereniging het landelijke stuk voor zijn rekening neemt. Dat vond ik altijd wel een overzichtelijke verdeling. Maar als dat niet zo is dan hoor ik dat graag.
    Want dan richt ik graag alsnog een Commissie Bibliotheek Propaganda op. Zoals je ziet heb ik wel ideeën over wat die zou moeten doen….


  6. Jammer idd dat de Nederlandse bibliotheken in het Nieuwsuur item slechts marginaal werden belicht. Of er niet genoeg wordt gelobbied? Dat weet ik niet, als het goed is gebeurt dat achter de schermen, dus daar heb ik geen zicht op. Wat ik wel zie is dat veel bibliotheken nog veel winst kunnen halen in de lokale zichtbaarheid van hun bibliotheek en hetgeen ze te bieden hebben. Landelijk wordt hard gewerkt aan herkenbare formules zoals Bibliotheek op School, BoekStart enzovoorts, terwijl de bibliotheken als geen ander in staat zijn hierover -in hun werkgebied- op de trom te roffelen. Bibliotheken hebben goud in handen maar dat moet wel beter over de bühne worden gebracht. Landelijk, maar ook lokaal. Dat daarvoor het ‘Jeanine Deckers activisme’ meer dan bruikbaar is hoeft geen betoog.

  7. Tenaanval Says:

    Huub,
    Dank je wel voor het compliment, maar “Jeanine Deckers activisme” is teveel eer hoor. Er zijn een heleboel betrokken mensen in de branche en met beetje centrale coördinatie zou daar volgens mij een prima promotieteam uit te vormen zijn. Voor zowel het lokale als het landelijke niveau.


  8. [...] hebben vastgebeten en zich vertwijfeld afvragen hoe het in vredesnaam toch zover gekomen kon zijn. We vertellen ons verhaal niet goed, luidt het credo. En er is landelijke regie nodig om deze vertelrol van de bibliotheek te kunnen [...]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s