De lessen van de boekhandel?

20 november 2012

Eind vorige week zijn de eerste Selexyz winkels samengevoegd met die van De Slegte en opnieuw ingericht. In de NRC van afgelopen zaterdag (achter een slotje) wordt beschreven hoe dat gegaan is en hoe de nieuwe winkel in Arnhem er uit ziet.

Om ruimte te winnen liggen er minder boeken uitgestald op tafels.  Er zijn hoge kasten gebouwd waar de boeken staand, maar met de voorkant naar de klant toe zijn neergezet.

Er wordt ook gewerkt aan een nieuwe winkel, een flagshipstore. Een boekwinkel moet “een beleving” worden. Niet een plek waar een klant alleen binnenkomt als hij weet wat hij wil kopen, maar een plek waar hij wil zijn. 

Ze gaan ook activiteiten organiseren Daarmee versterken we de gidsfunctie die we willen vervullen.

Dat klinkt bekend. Ja toch? Het klinkt alsof de nieuwe boekwinkel op een bibliotheek wil gaan lijken. Want het oude model van een boekwinkel werkt niet meer, dus grijpen ze terug op een bekend model wat wel werkt, dat van de bibliotheek. En de bibliotheek? Die probeert op een boekwinkel te lijken. Zoveel mogelijk. Maar niet lang meer natuurlijk. Want als een van de bekendste boekhandelketens van ons land zijn formule aanpast zullen alle retailprogramma’s in bibliotheken toch wel “on hold” gezet worden? Zal er toch nog wel eens kritisch worden gekeken naar waar we nou precies mee bezig zijn en hoe we die nieuwe inzichten kunnen verwerken in die vernieuwingsprogramma’s?

Of ben ik nou heel naïef? Waarschijnlijk wel. Want de ervaring heeft geleerd dat onze branche heel moeilijk van een eenmaal ingeslagen pad terugkeert. Maar ik blijf hopen…

About these ads

4 Responses to “De lessen van de boekhandel?”


  1. Ik denk dat de grootste les van de bibliotheek de volgende is: terwijl de scheltema in het nieuws was vanwege zijn problemen, was de tegenover gelegen universiteitsbibliotheek van de UvA ongekend populair als studieruimte en stond er gewoon een lange rij voor de ingang.

  2. Piet P. Zegt:

    Bravo Ten Aanval; ik moet zeggen dat ik het NRC-stuk met een bittere smaak in mijn mond heb gelezen. Het is absoluut niet alleen ‘onze branche’ die nog een extra blinddoek voor de ogen knoopt en lustig voortstapt, als het terugkeren op een eenmaal ingeslagen pad betreft, maar deze branche is toevallig wel de mijne en jouw “naïviteit” benijd ik je.

  3. Tenaanval Zegt:

    @ Robert,
    De les is dus dat we vooral dicht bij onszelf moeten blijven. Toch?
    @ Piet,
    Ik weet dat dit stukje geen effect zal hebben op al die bibliotheken die midden in de ” overstap op retail” zitten. Maar ik wil het toch gezegd hebben, al is het maar om mijn eigen woede (of bittere smaak in jouw geval) kwijt te raken.

  4. Jouke Zegt:

    Sorry. Je bent zoo naïef :-).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s